Pengambilan Tanah Bawah Tanah (TBT) bagi Projek Mass Rapit Transit (MRT)

Authors

  • Ammar Ikhwan Eddy Noorlisyam
  • Azlina Md Yassin
  • Mohd Hafizal Ishak
  • Haidaliza Masram
  • Masfaliza Mohsen

Keywords:

Cabaran, Kaedah penilaian, Tanah Bawah Tanah (TBT)

Abstract

 

 

Abstract: Land acquisition for Underground Land (TBT) is only done if there is space density on the ground surface. In fact, development on the underground surface is done for other economic purposes or development needs. This has raised many questions about how the value of underground land for a project is evaluated by private and government appraisers. Therefore, the study aims to identify the best methods for TBT valuation implemented by private and government avaluers, as wll as identifying the challenges in determining TBT value. This study employed qualitative research along the research process and the study was conducted within Kuala Lumpur area. The results for this study were based on the series of interview conducted with four (4) respondents which are public and private valuer. The data gathered were then analysed using content analysis technique. The results show that the Before and After assessment method and the balance assessment method are considered effective TBT assessment methods. While access problems and limited visibility, limited land ownership data and objections from local residents are among the challenges identified by the respondents. Hopefully,  these findings of this study will be able to provide benefits to the stakeholders to empower the evaluation of TBT.

Keywords: Underground Land (TBT), Valuation method, Challenges

 

Abstrak: Pengambilan tanah bagi Tanah Bawah Tanah (TBT) hanya dilakukan sekiranya terdapat kepadatan ruang pada permukaan tanah. Malah, pembangunan di permukaan bawah tanah dilakukan untuk tujuan ekonomi atau keperluan pembangunan yang lain. Ini telah menimbulkan banyak persoalan tentang bagaimana nilai tanah bawah tanah untuk sesuatu projek dinilai oleh penilai swasta dan kerajaan. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kaedah terbaik untuk penilaian TBT yang dilaksanakan oleh penilai swasta dan kerajaan, serta mengenal pasti cabaran dalam menentukan nilai TBT. Kajian ini menggunakan kajian kualitatif sepanjang proses penyelidikan dan kajian ini dijalankan di kawasan Kuala Lumpur. Dapatan bagi kajian ini adalah berdasarkan siri temu bual yang dijalankan dengan empat (4) orang responden iaitu pegawai penilai awam dan swasta. Seterusnya, data yang dikumpul kemudiannya dianalisis menggunakan teknik analisis kandungan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah penilaian Sebelum dan Selepas dan kaedah penilaian baki merupakan kaedah penilaian isipadu TBT efektif. Manakala  menghadapi masalah akses dan jarak penglihatan yang terhad, data pemilikan tanah yang terhad dan bantahan daripada penduduk setempat merupakan antara cabaran yang dikenalpasti oleh  responden. Diharapkan dapatan kajian ini akan dapat memberikan manafaat kepada pemegang-pemegang taruh untuk memperkasakan penilaian TBT.

Kata Kunci: Cabaran, Kaedah penilaian, Tanah Bawah Tanah (TBT)

 

Downloads

Published

25-06-2024

Issue

Section

Article

How to Cite

Ammar Ikhwan Eddy Noorlisyam, Md Yassin, A., Ishak, M. H. ., Masram, H., & Mohsen, M. (2024). Pengambilan Tanah Bawah Tanah (TBT) bagi Projek Mass Rapit Transit (MRT). Research in Management of Technology and Business, 5(1), 1679-1694. https://penerbit.uthm.edu.my/periodicals/index.php/rmtb/article/view/16024